När jag skulle prova på att handla frukostbröd på det lokala konditoriet för första gången ett par år sedan. Så hade jag tänkt att handla 6 croissanter. Två till mig, två till min hustru och en var till barnen.
När jag sagt min beställning och gör mig beredd att betala så upplyser mannen bakom disken att han har lagt ner 8 croissanter i stället för 6. Han hade givetvis tagit reda på hur många vi var, om jag bor i området samt vad jag tycker om regnet som strilade ner. Jag rynkar på pannan men han förklarar blixtsnabbt med ett leende att jag inte behöver betala för de 2 extra utan detta var för att han var säker på att mina barn skulle uppskatta brödet så mycket så att även de skulle behöva 2 var. Produktionskostnaden var i detta fall ca 3 sek. Mycket riktigt hade han rätt och vi lyckade få i oss alla 8 denna tidiga lördag morgon.
Detta var för 5 år sedan och jag har varit tillbaka nästan varje lördag sedan dess och handlat 8 croissanter minst varje gång. Den lilla omtanken och gesten samt mod att våga bjuda på något extra var helt avgörande och skapade både förtroende, glädje samt i mig en ny ambassadör för konditoriet.
Lite enkelt uträknat så har de fått tillbaka 7 200 kronor i bara croissanter från mig och då räknar jag inte med allt annat som har slunkit ner i påsen.
Rapporter visar att 1% mer i kundnöjdhet innebär 4,6% mer i bolagsvärde och vem vill inte vara med på det tåget?
Rätt attityd + önskat beteende = positivt resultat, eller kanske en ännu mer lämpligare summering: starka relationer ger starka transaktioner
- Vi hjälper företag att få insikter i realtid som kan översättas till operativa handlingar och stöttar i att utveckla er förmåga att leverera kundupplevelser i världsklass.