Happy Team har haft ett fantastiskt 2015, och 2016 börjar med ytterligare ett positivt besked:
Magnus Feldt, tidigare Head of people development på Elgiganten Nordic, tar nästa steg i karriären och ansluter sig till Happy Team.
– Jag är väldigt nöjd med att få med Magnus i teamet” säger VD Birger Boström. Vi har jobbat tillsammans i flera år för att optimera Elgigantens Happy or Not-satsning och de är absolut en av de kunder som idag använder verktyget mest effektivt. Det ger oss en möjlighet att stärka vårt erbjudande med tydliga implementeringsstrategier och enkla arbetssätt som gör våra kunder ännu mer kundorienterade.
Vi träffar Magnus när han är på resande fot, passande nog vid en Happy-stolpe på Bromma Flygplats.
Magnus, kan du berätta lite vad du gjort tidigare?
Absolut, jag har under hela min karriär jobbat med att stärka företags upplevda kundservicenivå genom medarbetares positiva beteenden. Det har jag gjort som HR-chef på Elgiganten och Zara, varuhuschef på Media Markt och som konsult på Vendator. Det innebär att jag rekryterat och utvecklat mer än 3.000 säljare och 1.000 ledare som sedan lyckats väl i sina respektive roller.
Elgiganten har jobbat i flera år med Happy or Not, kan du berätta lite om hur man lyckas med en Happy-satsning?
Ja, det är egentligen ganska enkelt i teorin: Man ser Happy-resultatet som lika viktigt som omsättning och marginal. Det innebär i praktiken tre saker:
• Man har totalt engagemang från ledningen, Happy-resultatet ska vara på allas läppar varje vecka.
• Man säkerställer att rapporten landar hos cheferna och medarbetarna varje dag.
• Man planerar, genomför och följer upp aktiviteter som förbättrar Happy-resultatet kontinuerligt på alla nivåer i företaget.
Det låter ju inte så svårt, hur kan du hjälpa ett företag som just startat en Happy-satsning?
Som jag sa, det är inte så svårt i teorin, men att uppnå de tre punkterna ovan är inte så enkelt i praktiken. Det kan kräva allt från förbättrat systemstöd för Elgiganten, till beteendeförändring hos ledare och medarbetare. Det är här jag kan komma in med praktisk erfarenhet om hur man kan optimera sin Happy-användning.
Magnus berättar även att arbetet med Happy or Not har varit en av de viktigaste strategiska satsningarna under de senaste åren då företaget gått från en snittnivå i Norden på låga 70 % nöjda kunder till att idag närma sig 90 %.
– Det har varit mycket jobb, men också väldigt givande för företaget, avslutar Magnus.
Vill du också veta hur du kan utveckla din verksamhet – kontakta oss!