Det fysiska mötets betydelse!

När jag skulle prova på att handla frukostbröd på det lokala konditoriet för första gången ett par år sedan. Så hade jag tänkt att handla 6 croissanter. Två till mig, två till min hustru och en var till barnen.

När jag sagt min beställning och gör mig beredd att betala så upplyser mannen bakom disken att han har lagt ner 8 croissanter i stället för 6. Han hade givetvis tagit reda på hur många vi var, om jag bor i området samt vad jag tycker om regnet som strilade ner. Jag rynkar på pannan men han förklarar blixtsnabbt med ett leende att jag inte behöver betala för de 2 extra utan detta var för att han var säker på att mina barn skulle uppskatta brödet så mycket så att även de skulle behöva minst 2 var. Produktionskostnaden var i detta fall kanske 3 sek/st. Och mycket riktigt hade han rätt och vi lyckade få i oss alla 8 denna tidiga lördag morgon.

Detta var för 5 år sedan och jag har varit tillbaka nästan varje lördag sedan dess och handlat 8 croissanter minst varje gång. Den lilla omtanken och gesten samt mod att våga bjuda på något extra var helt avgörande och skapade både förtroende, glädje samt i mig en ny ambassadör för konditoriet.

Lite enkelt uträknat så har de fått tillbaka 7 200 kronor i bara croissanter från mig och då räknar jag inte med allt annat som har slunkit ner i påsen vilket vida överstiger de 7200 kronorna eller alla de gånger vi har gått och fikat på plats.

Rapporter visar att 1% mer i kundnöjdhet innebär 4,6% mer i bolagsvärde och vem vill inte vara med på det tåget? Så även om vi effektiviserar våra verksamheter, hittar smarta digitala hjälpmedel så kommer fortfarande det mänskliga mötet ha sin plats och vara betydelsefullt för både oss som kunder som för verksamhetens ekonomi.

Rätt attityd + rätt beteende = önskat resultat, eller kanske en ännu mer lämpligare summering: starka relationer ger starka transaktioner

-Happy Team hjälper företag att få insikter i realtid som kan översättas till operativa handlingar och stöttar i att utveckla er förmåga att leverera kundupplevelser i världsklass.

Stand Out Group är en Paraplyorganisationen bestående av tre olika bolag StigFram, BestInService och Happy Team. Alla arbetar utifrån samma tes, nämligen att företag med nöjda kunder är mer framgångsrika än företag som inte har det. Vårt uppdrag är att hjälpa företag att maximera sin lönsamhet genom rätt kundupplevelser. För att nå detta mål har vi olika verktyg och metoder i våra bolag som alla är vitala för att bygga en företagskultur och organisation med kunden i fokus.

Vad skiljer de som lyckas från de som inte når hela vägen fram med sitt CX fokus.

Att komma till den punkt att man vill påbörja ett djupare mer intensifierat arbete med kundnöjdhet startar oftast med att…

Läs mer...

Recensioner är inte ett bra mått för hur kundnöjdheten ser ut för ett företag.

Läste en intressant artikel på market (länk till artikeln: https://www.market.se/asikter/analys/sa-kan-vi-rensa-upp-i-recensionstrasket-och-skapa-en-guldgruva/ ) . Jag skulle personligen aldrig vilja att ett företag…

Läs mer...

According to The Customer Experience (CX) Trends Report 2022.

73% of business leaders reported a direct link between customer service and business performance. 64% of business leaders say that…

Läs mer...

Hur kan vi hjälpa dig att bli bättre?

Vill ni få hjälp att öppna nya dörrar, skapa insikter och bli mer kund - medarbetarfokuserade så kan vi hjälpa Er!  Det har aldrig varit lättare att göra feedback till mätbar förbättring!

Maila oss på: info@happyteam.se