Staffanstorp Kommun tar fokus på skolmaten!

20211018_100926

Min filosofi är att vår viktigaste och första uppgift är att få våra elever att gilla maten vi serverar och att se fram emot sin lunch. Markus Östling, kostchef i Staffanstorp.

Happy Or Not kan stolt presentera Staffanstorp som samarbetspartner. Att mäta kundnöjdhet inom skolmåltider är något som växer. Vi har samtalat med Markus Östling som jobbar som Kostchef, med ansvar för kommunala måltider inom för-och grundskola i Staffanstorp. Markus har en lång karriär som kock på olika restauranger för att sedan gå över till offentliga måltider inom skola och förskola. Nu ansvarar han för ett 20-tal kök som kostchef. Dagligen serverar han och hans team med kockar och måltidsbiträden cirka 4500 portioner lunch, samt därtill mellanmål och frukost i kommunen.

Staffanstorp har använt Happy Or Not under cirka 12 månader, med en paus på grund av pandemin, men är nu i gång igen sedan terminsstarten hösten 2021.

Hur skulle du vilja beskriva samarbetet med Happy or Not?

Happy or Not har alltid varit väldigt tillmötesgående och stödjande i hur vi ska utforma frågeställningar, få med oss våra medarbetare och rent allmänt kring råd och tips på hur vi kan använda systemet och den data vi får för att utvecklas och bli ännu bättre. I allt från första kontakt tills att systemet är i full drift. Min filosofi är att vår viktigaste och första uppgift är att få våra elever att gilla maten vi serverar och att se fram emot sin lunch. Först därefter kan vi applicera mervärden i måltiden. Med Happy or Not får vi dagligen feedback från en stor andel elever och kan därefter snabbt fatta beslut om justeringar utifrån tyckande från våra gäster.

Första gångerna vi mätte fick vi insikt kring att vissa maträtter som vi ansåg vara bra och omtycka, inte var det hos eleverna. Nu när vi är igång igen så tittar vi mycket efter varför det skilja mellan två på pappret identiska skolkök med samma råvaror och förutsättningar men olika resultat. Lärdomen så långt är att kök som pratar mer med sina gäster och som beskriver och förklarar vad maträtten innehåller och uppmanar sina gäster att våga prova, når högre nöjdhet trots att smaken och kvalitén är oförändrad.

Intressant! Men hur skulle du beskriva hur ni arbetar med analyserna i den dagliga driften?

För oss i ledningsgruppen är verktyget ett snabbt sätt att ta tempen på våra verksamheten. Om något kök börjar följa en annan kurva än vad dem normalt gjort är det ett tecken på att något har hänt. Då kan vi snabbt agera och sätta in lämplig åtgärd. Även när vi har gjort en åtgärd blir verktyget ett bra sätt att se om vi nått önskad effekt, eller är på rätt väg.

Vid just måltidsplanering är verktyget en väldigt god hjälp att justera och anpassa menyn så vi hela tiden följer gästernas preferenser och önskemål. Vid varje läsår får vi in nu elever med delvis nya smakpreferenser. En rätt som var populär igår kanske inte längre är det.

Skulle du påstå att det finns en koppling mellan elevnöjdhet och matsvinn, elevernas energi att hantera skolan bättre samt elevernas resultat i skolan?

Detta är intressanta frågeställningar tycker jag. Gällande matsvinn så brukar vi säga att ju godare mat desto mer matsvinn. Nu med detta verktyg i våra restauranger så tänjer vi faktiskt testa om detta är sant nästa gång vi mäter matsvinnet. Är det koppling mellan högt gillande och ökat matsvinn? Vi får se!

Hur använder ni er datan ni får från mätningarna på en central nivå?

Vi använder främst feedbacken till köken. Ett väldigt tydligt betyg på väl utfört arbete från sina egna gäster. Vi använder det även vid menyplanering och justering av recept. Men vi använder det även vid återkoppling till våra förtroendevalda politiker och vid möten med vårdnadshavare och skolledare.  Detta är en som en opartisk datakälla till hur vår verksamhet mår och om vi lever upp till de krav som ställs. Att vi kan presentera faktisk data på ett ämne som många har åsikter kring har varit väldigt värdefullt för oss. Vi kan stolt visa upp och berätta om det fantastiska arbete som våra kockar gör ute i köken varje dag!

Skulle du kunna säga att Happy Or Nots feedbacksystem hjälper er att bli mer proaktiva?

Absolut, det är huvudet på spiken!

Tack för detta samtal Markus!

Hur kan vi hjälpa dig att bli bättre?

Vill ni få hjälp att öppna nya dörrar, skapa insikter och bli mer kund - medarbetarfokuserade så kan vi hjälpa Er!  Det har aldrig varit lättare att göra feedback till mätbar förbättring!

Maila oss på: info@happyteam.se

Några av Happy Teams kunder

Alla våra produkter är idag skyddade emot Coronaviruset!

Våra Smiley Touch terminaler har ett hölje av Nanoshield’s antimicrobial skyddsfilm som är vetenskapligt bevisat (via ISO standardization ISO21702) skyddar mot COVID-19.