NPS – från kundnöjdhet till lojalitet och tillväxt

NPS-Feedback-Terminal

Net Promoter Score (NPS) är ett av de mest använda verktygen för att mäta kundnöjdhet och lojalitet. Metoden bygger på en enkel fråga: ”Hur sannolikt är det att du skulle rekommendera oss till en vän eller kollega?” Svaren, som ges på en skala från 0–10, sammanställs till ett index som visar hur många av dina kunder som är promoters (lojala ambassadörer), passives (nöjda men neutrala) eller detractors (missnöjda och kritiska).

Genom att kombinera NPS med NKI (Nöjd Kund Index) och använda samma index och beräkningsmodeller kan du skapa en helhetsbild av kundupplevelsen. NKI fokuserar ofta på hur nöjd kunden är i en specifik situation, medan NPS ger en tydligare bild av lojalitet och långsiktig relation. Tillsammans ger de ett starkt beslutsunderlag för att förstå både hur nöjd kunden är och hur lojal de förväntas vara.

Omedelbar feedback med HappyOrNot

Med HappyOrNot och deras licensierade NPS-undersökningar får du omedelbar feedback på kundernas upplevelser. Du kan följa hela köpprocessen – från första kontakt till avslutad affär – och få svar på de centrala frågorna:

  • Vad tycker kunderna?
  • När inträffade upplevelsen?
  • Var hände det?
  • Varför reagerade kunden som de gjorde?
  • Vem var kunden?

Det gör HappyOrNot till det enda verktyget som kan koppla ihop all denna information på ett enkelt och strukturerat sätt.

NPS - frågor att ställa sig

Smidigt att implementera – on site eller digitalt

NPS-undersökningar kan enkelt implementeras både på plats via Smiley-terminaler eller digitalt on site. På så sätt kan du följa hela kundresan och få insikter som stärker varumärket och driver lojalitet.

En komplett feedback-loop

NPS undersöker kundlojaliteten

HappyOrNot skapar en end-to-end feedback loop:

  1. Samla feedback via Smiley-terminaler eller digitala enkäter.
  2. Analysera resultatet i HappyOrNot Analytics, där du får en djupgående förståelse för trender, orsaker och sammanhang.
  3. Samarbeta internt genom att dela insikter med teamet och engagera medarbetarna.
  4. Agera genom att dela åtgärder och resultat med kunderna.

Förbättra verksamheten med hjälp av datadrivna beslut.

Från feedback till handlingsbara insikter

I Analytics presenteras NPS-resultaten på ett tydligt sätt. Plattformen kopplar feedback till tid och plats, lyfter fram mönster och bakomliggande orsaker och gör det möjligt att agera direkt. Resultatet blir att företag kan omvandla kundernas åsikter till handlingsbara insikter som stärker kundupplevelsen, utvecklar verksamheten och ökar lönsamheten.

NPS instant feedback med Happyornot

Hur kan vi hjälpa dig att bli bättre?

Vill ni få hjälp att öppna nya dörrar, skapa insikter och bli mer kund - medarbetarfokuserade så kan vi hjälpa Er!  Det har aldrig varit lättare att göra feedback till mätbar förbättring!

Maila oss på: info@happyteam.se

Integritetsöversikt
Happy Team

Denna webbplats använder Cookies så att vi kan erbjuda den bästa upplevelsen för våra besökare & kunder. Cookies lagras i din webbläsare och utför funktioner nödvändiga för en enhetlig upplevelse, t.ex håller koll på när besökare kommer tillbaka en andra gång samt håller koll på vart besökare klickar eller hur de navigerar. Allt för att vi ska förstå och se problem eller möjligheter att förbättra vår egen webbplats samt tjänsterna vi erbjuder.

Våra cookies lagrar endast anonym data. Din IP-adress anonymiseras innan den lagras.

Läs mer om våran Integritets & Cookie Policy för en utförlig överblick om hur vi lagrar och hanterar den data du ger oss.

Strikt nödvändiga Cookies

Strikt nödvändiga cookies är alltid aktiva, vi behöver dessa för webbplatsens grundfunktioner.

Google Analytics

Denna webbplats använder Google Analytics för att samla in anonym information om besökarna. T.ex vilka sidor som besöks och vilka tjänster/produkter som är av intresse för våra besökare. Denna cookie tillåter oss att förbättra sidans upplevelse för dig och alla andra som besöker webbplatsen.

Om du inaktiverar Google Analytics kommer vi inte kunna förbättra vår webbplats baserat på ditt besök. Det skulle hjälpa oss enormt om denna lämnas påslagen, tack!