På den slingriga lilla bygatan på Chaloklum så står det inte mindre en fem olika pannkaksstånd uppbalanserade på små motorcyklar. Men till min förvåning så är det alltid kö till en av dem medan de andra får en kund här och där. Efter prövat de olika vagnarna så inser jag som många andra innan mig att just den vagnen som det är kö vid har den absolut bästa pannkakan.
Jag börjar prata med mannen som på knackig engelska berättar hur stolt han är över din vagn och hur att han är noggrann när han väljer ut råvarorna varje dag. Hur han aldrig snålar på smör eller stressar fram sina pannkakor. Jag skulle säga att han är sitt bästa jag varje dag och kan leda sig själv utan någon titel. Resultatet av den omsorg han lägger ner blir en kundupplevelse som övertrumfar de andra vagnarna på gatan och bildar en kö varje dag trots liknande menyer.
Är inte detta något vi känner igen från otaliga andra segment och verksamheter? De som levererar på sitt varumärkeslöfte/kundlöfte och upplevs autentiska vinner alltid mark mot konkurrenterna. Det är ju det skälet som påverkar medvetet eller omedvetet våra val vart vi handlar. Visst spelar pris och sortiment in men de kan lätt kopieras till skillnad mot bemötandet, omsorg och kunskap.
I större organisationer med flera medarbetare så är detta ingen lätt uppgift. Men om man börja mäta och skapar insikter så är det en bra start för att sedan hjälpa organisationen att tillämpa önskat beteende och därmed uppnå det resultatet man eftersträvar. Hur vet vart ni är på väg om ni inte mäter mot målbilden? Happy Team och Stigfram har lång erfarenhet att hjälpa bolag med att implementera sina strategier kopplat till kundnöjdhet. Vi mäter, analyserar, coachar och utbildar med fokus på effekthemtagning.
Intresserad? Maila info@happyteam.se eller info@stigfram.se så berättar vi mer.